Talisman Online  

Posted by Aloha in ,

Különféle okokból (amelyekről nem beszélhetek, különben meg kellene, hogy öljelek, meg ilyesmi) elkezdtem nézegetni a piacon lévő ingyenes MMORPG-ket. Azt eddig is tudtam, hogy irtózatos az ázsiai fölény, de erre azért nem számítottam. Viszont az 5-6 évvel ezelőtti állapothoz képest jelentős előrelépés, hogy immáron nem koreai nyelvűek a telepítendő kliensek és a játékok túlnyomó része létezik angolul. Az első játék, amit kipróbáltam, a Talisman Online volt.



A telepítés könnyen és gyorsan ment, a kliens 700 mega alatti, nem is vészes. Gyakorlatilag még be sem logoltam, amikor az az érzésem támadt, hogy ezt bizony már láttam valahol. Rendben van, hogy nehéz újat mutatni ezen a területen, de azért egy ennyire pofátlan WoW klónt kiadni... :P Nagyon sokáig lehetne sorolni, mit másoltak le teljes egészében, de érdekesebb az egyedi (vagy legalábbis számomra eddig ismeretlen) ötleteket megnézni.

A játék kasztrendszere végtelenül egyszerű, öt típusú karakterből válogathatunk. A szerzetes a játék tankja, az orgyilkos és a varázsló klasszikus fizikai/mágikus damage dealer, az idomár távolsági DPS, állata képes offtankolásra, a tündér (fairy) pedig az egyetlen gyógyító. A kaszt alapfeladatait minden karakter két módon képes ellátni, attól függően, milyen talizmánokat használ. Egyszerre három talizmánt használhatunk, egy fegyver, illetve két kiegészítő jellegűt. Minden kaszt két féle fegyver, illetve négy kiegészítő talizmánból rakhatja össze a saját profilját.
Két karaktert próbáltam ki, az orgyilkoson keresztül hozok példákat, vele jutottam többé-kevésbé értelmes szintre. Két fegyver talizmánja a láncszablya és a tőr. Attól függően, melyikre specializálódik, más dologkban lesz erős: a szablya messzebbről támad, igen brutális területre ható képességeket lehet vele alkalmazni, míg a tőr gyorsabb és kritikus ütései miatt sokkal hatékonyabb az egy ellenséggel vívott harcokban. Mindkét fegyvernek 5 különböző képessége van, tehát nem találhatunk ki különösebben rafinált kombinációkat.
A kiegészítő talizmánoknak két képessége van, így összesen 9 aktív képességet használhatunk, illetve a talizmánok harcon kívül cserélgethetők, megoldható, hogy a fél órás bónuszokat adókat csak egy gyors aktivizálásra dobjuk magunkra.

A játékban a legjobban eltalált lehetőség a talizmánok fejlesztése. Mindegyik (tehát az über ritka, azaz endgame tartalomban szerezhető is) első szintről indul és mindegyiknek megvan a maximális szintje. A szörnyek öldöklése és a küldetések teljesítése során két típusú "jutalmat" kapunk: tapasztalati pontot és energiát. A tapasztalati pont a karakter szintjére van kihatással, az energiából pedig a talizmánok fejleszthetők, maximum a karakter szintjéig. Amikor talizmánunk eléri a lehetséges maximumát, keresnünk kell egy erősebbet. Szerencsére ezt nem kell első szintről felhúznunk, lehetőség van a korábbit beolvasztani, így újdonsült csecsebecsénk ennek a szintjéről indul. Alapvetően elmondható, hogy ha valaki az egyik fegyver talizmánjának fejlesztésére koncentrál, akkor gond nélkül szinten tudja azt tartani és még a kiegészítő talizmánokra is jut némi energia. Ha azonban a másik fegyver talizmánt is húzni szeretné (hogy alkalomhoz illően cserélgesse), akkor szembesül azzal, hogy az energia bizony szűkös erőforrás. És itt derül ki (kb. két óra után) a játék lényege: szerezz még több tapasztalati pontot és energiát, hogy erősebb legyél - és így még több tapasztalati pontot és energiát szerezhess^^
Mikor a karakter szintet lép, kap egy elosztható képesség pontot, melyekből a talizmánokon keresztül szerzett képességek fejleszthetők. Az orgyilkos esetében az öt alapképességre lehet pontot tenni (sebzést/debuff időtartamot növel, vagy CD-t csökkent), emellett tunningolhatom a kritikus ütésem és a csapások elől való elugrás esélyét. Ezzel még tovább specializálható a karakter.

A játékban effektíve nincsenek elérhető célok (tehát nincsen sem PvE, sem PvP endgame tartalom, legalábbis a "komolyabb MMOPRG-khez képest), kizárólag a minél nagyobb számok felhalmozása. És persze az, hogy az ember jól érezze magát - amihez szerintem egy teljes egészében grindelésre épülő játékban kell némi perverzió :P
Ahhoz, hogy a játék kellő motivációt nyújtson az idő eltöltéséhez, természetesen lehetőség van még jópár dolog fejlesztésére. A talizmánokon kívül gyűjtögethetünk magunknak jobb felszerelést (páncélokat és ékszereket). A páncélok tunningolása nem energiából történik, képességeik azonosításához és fejlesztéséhez drágakövekre van szükség, amelyek véletlenszerűen potyognak a leölt szörnyekből. Minden tárgy tíz szintnyit fejleszthető, melyek további bónuszt adnak. Ezen a módon természetesen talizmánjaink is tovább erősíthetők. A dolog vicces része, hogy bizonyos szint felett a siker esélye egyre csökken, sőt, az is előfordulhat, hogy a fejlesztés visszafelé sül el és a tárgy gyengül az eredeti állapotához képest. A lélekfúzió a harmadik módja a cuccok tunningolásának, de ebbe már tényleg nem megyek bele, talán innen is látszik, hogy végtelen időt el lehet tölteni azzal, ha az ember a maximumra akar húzni mindent :)
Lehet kis házikedvencünk is, aki attól függően, mennyi időt tölt el mellettünk a játékban szintet lép (nem vicc, a jószágok a nettó játékidőtől fejlődnek), így olyan képességeket tanulhat, melyek hatással vannak a karakterünkre. Hátránya, hogy etetni kell a kis drágát és az élelem kizárólag véletlenszerűen potyog.
Gyűjtögethetünk magunknak különféle hátasokat is, ezeket - cseppet sem meglepő módon - szintén lehet fejleszteni. A magasabb szintű hátasok egyre menőbbek, nem csak gyorsabbak lesznek, hanem pl. csinos páncélokat is kapnak.

Bepakolták a játékba a különféle szakmákat is, melyekből karakterünk kettőt választhat. A varázsitalfőzéshez herbalizmust kell párosítani, az amulett készítéshez nem kell gyűjtögetni, az alapanyagok véletlenszerűen esnek (a két szakma nagyjából ugyanaz, egyaránt gyógyító, illetve varázspont visszatöltő cuccokat lehet velük gyártani). A varázskő készítés bonyolultabb, szükséges hozzá a bányászat, illetve a tárgyszétszedés egyaránt, vagyis egy karakterrel nem lehet megoldani. A varázskövek a vértezetekbe helyezhetők, bizonyos időtartamra plusz értékeket biztosítanak (úgy, ahogy a Warhammer Online-ban volt korábban). Minden szakmának öt szintje van, amikor a karakter használja, fejlődik, nincs túlbonyolítva. A szakmák egyébként teljesen mellékesek, a készített tárgyak a varázskövek kivételével nem kifejezetten forgalomképesek, a fejlődést gyorsíthatják. Az orgyilkosomnak remekül beváltak a gyógyitalok, nem kell leülnie pihenni, ha túl sok életerőt veszített csak letol egy italt és mehet is tovább.

A játék közösségi színterei viszonylag változatosak. Sok olyan küldetés van, amelyeket célszerű csapatban megcsinálni, elég durvák szoktak lenni az elit szörnyek és boss-ok. Az emberek teljesen jól együttműködnek ezekben az esetekben, ami szerintem jórészt az irtózatos sebességű szörny újratermelődésnek köszönhető. Ha kipusztítanak körülöttem egy kisebb szörnytábort, fél percen belül már újra lakott, nem kell hosszú percekig várakozni.
Lehetőség van klánok alapítására, ami gyakorlatilag kötelező, mivel egy idő után elfogynak a küldetések és a fejlődés egyeten módját a szörnyek mészárlása, vagy a klánküldetések teljesítése jelenti. A klánok ezen túlmenően épületeket húzhatnak fel, illetve háborút indíthatnak egymás ellen.
Szerver szintű versenyre ad lehetőséget a csapat aréna, ahol egy újabb típusú pontot lehet gyűjtögetni, heti nullázódással. Ebből természetesen még tovább fejleszthető a karakter.
A karakterek párbajozhatnak egymással, illetve a játék ismeri a PvP, valamint a PK intézményét is. A PvP intézményesített keretek közt zajlik, a veszteseket nem éri permanens kár, a PK azonban olyan, mintha valaki szörnyekkel vívott harcban veszítené az életét (igen, ebben a játékban a karakterhalál tapasztalati pont és energia vesztést jelent!).
Léteznek scenariok is, ahová öt fős csapatokkal lehet begyalogolni és kipucolásukkal ritka talizmánokat, illetve reput szerezni (igen, ezt is simán lenyúlták a WoW-ból :). Ezek alapvetően jól sikerültek, színesek, tele vannak gonosz harapós jószágokkal és kincsekkel, szóval megvan minden, ami kell. Egyetlen "aprócska" probléma van velük: a játékosok többsége képtelen végigjárni őket úgy, ahogyan azt a készítők elképzelték. Öt fős csapattal lehet bemenni, a koncepció alapvetően az volt, hogy minden kasztból mehessen egy karakter. A magas szintű scenariokba induló csapatok azonban jellemzően úgy néznek ki, hogy a tankoló szerzetes mellett visznek magukkal minimum két, de inkább három tündért. Valahogy nem jutottak el odáig a játékosok, hogy használni kezdjék a minden kasztnak adott bénító képességeket, pedig így simán kipucolható lenne az összes scenario egészséges csapatösszetétellel is.

Huh. Dióhéjban talán ennyit lehet elmondani a Talisman Online-ról. Első körben nagyon magával ragadott, tetszett a karakter fejlesztés tucatnyi útja, egy vérbeli tamagochi-rajongó erre vágyik. Aztán realizáltam, hogy távlataiban nagyon keveset tud nyújtani a játék. Persze lehet, hogy tévedek és ha jobban beleásnám magam, akkor találnék hosszú távú, érdemi célokat. Azonban sajnos azt látom, hogy ehhez olyan hardcore grindelésen keresztül vezet az út, amitől kiráz a hideg.
Jelenleg úgy áll az orgyilkosom, hogy elfogytak a küldetései az adott térképen, kizárólag scenario küldetéseket tudnék vele csinálni, amihez csapat kell. Azt pedig viszonylag nehéz szerezni, amikor a játékosok közel 80%-a brazil és háromnegyedük nem beszél angolul :D Marad lehetőségként a félálomban történő szörnymészárlás valamelyik sarokban, amit köszönöm, de inkább nem. Emellett tele vagyok második szintű virágokkal, amelyeket nem tudok felhasználni, mert a varázsitalfőzésem még csak első szintű. Ergo vissza kellene mennem virágot szedni a kezdő területre, ami megintcsak agysejtgyilkos tevékenység. A kettő együttesen arra vezetett, hogy lekapjam a klienst a gépemről és új játékot keressek :)

This entry was posted on 2009. június 18., csütörtök at csütörtök, június 18, 2009 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 megjegyzés

Megjegyzés küldése