Mindent bevallok  

Posted by Aloha in

Elkészültem az adóbevallásommal. Tudom, nem nagy dolog, de nekem minden évben két maroknyi ősz hajszálamba kerül. Lássuk, hogyan is zajlott az idén.

Mindjárt lejár a határidő, be kellene vallani az adómat. Nem adom ki a cégnek, aki bérszámfejt nekünk, mert tavaly többszáz emberét cseszték el, mindenkinek javítást kellett készítenie. Meg amúgy is, elvből nem fizetek ki háromezer forintot valamiért, ami pár percnyi mechanikus másolással megoldható. Ha tudtam volna...

Szóval irány az APEH honlap. Ugyanolyan okádék, mint évek óta, klasszikus bürokratikus site, esély nincs arra, hogy az aktuális témák kapjanak valami kiemelést, de nem baj, jártam már erre, rutinosan kattintok a megfelelő menüpontra. Lelkesen tölteném le az idei évi nyomtatványt, a keretprogram 2006 óta nem változott (a legszebb, hogy a mai napig abev2006.exe néven fut), amikor feltűnik, hogy lehetőség van új, Java-s alkalmazás használatára. Nem baj, engem nem kifejezetten érdekel, jó a régi verzió is, a lap tetején egyértelműen olvasható, hogy továbbra is használható. Keresem hozzá az idei éves nyomtatványt. Az nincs. Sebaj, kereső, beütöm. Az eredmény láttán felvonom a szemöldökömet, ott sincs. Egy pillanatig eljátszom a telefonos segítségkérés gondolatával, aztán tekintetem ismét a Java feliratra téved és meggondolom magam.

Van WebStart telepítési lehetőség, feldobom a Java verziót, az a plusz két perc belefér. Well... a cégnél továbbra is rendszergazdai joghoz kötve a telepítés, erről bizony megfeledkeztem. Jogos, ennyi év után nem illik beszívni. Sebaj, van offline JAR-os verzió, azt legnagyobb örömömre tudom telepíteni pendrive-ra is. Hmm, nem olvassa. Telepítési segédlet, sima ügy, néhány kattintással kiderül, hogy át kell írni egy kiterjesztést vaahol a .jar file-ok kezelésére vonatkozó sorban. Nagyon korrekt a segédlet, húsz másodperc alatt megtalálom, nézem az elérési utat, C:\Program Files. Anyád, ez is rendszergazda joghoz kötött. Sóhaj, oldal lecsuk, erős gondolkodás.

Otthon nincsen nyomtatóm, bent nem fut a program. Nehogy már 2009-ben papíron töltsek ki adóbevallást! Persze ügyfélkapu accountom nincs, fel sem merült, hogy csak emiatt kérjek. Irány a bércsoport, szempillarebegtetés, ó igen, kolleganőnek hivatalból van progija! Bekuncsoroghatom-e magam egy gyors nyomtatás erejéig holnap? Természetesen, jöjjek bármikor. Imádom...

Otthon egyetlen mozdulattal letöltöm a Java verziót, előrelátó módon pendrive-ra telepítem. Szépen és gyorsan fut minden, kettőnk bevallását összesen nem egész 10 perc alatt elkészítem, amiből 4 perc arra megy el, hogy neten kibogarásszak valamilyen kiemelt költségvetési irányzatot, mivel az idén sem áll szándékomban a Végtelen Szeretet és a Szőrtelen Láb Szüzei Irgalmas Egyházának adni az 1%-omat, van annak jobb helye is. A másik % megy a budapesti állatkertnek, mint évek óta mindig (hatszor ütöm el az adószámot, aztán rutinosan kiírom egy papírra, hiába, a modern technika!). Gyors ellenőrzés, vihogás a kapott hibaüzeneten (ha D23>0; akkor D2+D3+D4+D5+D6>0; és nem lehet >0 a G42 -> ha nincs megfelelöen kitöltve F27 szerencsére én beszélni kicsit kódolt mádzsár, így bírni értelmezni... óbazz, kihagytam a dátumot), elégedett sóhaj, pendrive be a táskába.

Ma átkocogok a kész bevallásokkal, pendrive betol, keretprogram megnyit. Közli, hogy márpedig itt nincs bevallás. Vágom a wtf fejet. Ellenőrzés, bizony ott van az, miért nem látod, te köcsög?! Aham, hogy te csak xml-t tudsz megnyitni. Akkor mégis mi a jó q* anyádért enyk-ban mented el a nyomtatványt?! Jaaaa, hogy közben volt egy verzió frissítés és a kolleganőnek még az előző van fent. Nem túl szalonképes szavak ömlenek láncba fűzve a számból. A hölgy tündéri, felajánlja, hogy megcsinálja nekem az egészet, de ezt azért nincs pofám elfogadni. Megkérdezem, szokott-e ebédelni, vagy valami, amikor megkaphatom egy kicsit a gépét. Mosoly, már ülhetek is oda, új rekord, két adóbevallás 6 perc alatt. Még meg is nézi, minden kitöltve, minden helyes, az idei kálvária véget ért, találkozunk 2010-ben, minden bizonnyal új típusú nyomtatvánnyal és új adózási szabályokkal!

Igen, minden bizonnyal hibáztam és van ennél könnyebb út. Azóta pl. rájöttem, hogy ha otthon lementem pdf-ben a kész anyagot, simán kinyomtathattam volna idebent. De akkor is. A jó édes anyját annak a nyomoréknak, aki ezt az egész rendszert kitalálta, alternatív lehetőségestől, több formátumú anyagostól! Érdemes egyébként elolvasni az APEH honlapon a FAQ-t, úgy tűnik, nem csak én szenvedtem el egy év természetellenes öregedést idén is...

This entry was posted on 2009. május 14., csütörtök at csütörtök, május 14, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 megjegyzés

Falcon  

Hiába na, nem lehet mindenki én... :D

2009. május 15. 0:30

Megjegyzés küldése