Fantasy alapú stratégia játék két személyre? Ide nekem! Nem gondoltam volna, hogy létezik ilyen, de kiderült, hogy igen, ráadásul nem is akármilyen minőségű. A francia Asmodée Editions követte el, illetve gyártja hozzá szorgalmasan a kiegészítőket, náluk hatalmas rajongótábora van a játéknak. Szerencsére hamar rájöttek, hogy ez a sorozat bizony jó, ezért van belőle angol verzió is.
A történet szerint egy gonosz varázsló épített egy labirintust, majd odavarázsolt két kalandozócsapatot, akiknek meg kell küzdeniük egymással a szabadulásért. Kőkemény RP sztori, ugorjunk. A játékosok az általuk irányított csapat minden, a labirintusból kijutó tagjáért (aki eljut a másik kezdővonalára, vagyis hosszában keresztül a teljes játéktéren) kapnak egy győzelmi pontot, melyből ötöt kell összegyűjteni a játék megnyeréséhez.
A két csapat ugyanolyan karakterekből áll. A harcos betörheti az ajtókat, a troll képes regenerálódni, így szinte elpusztíthatatlan, a varázsló át tud levitálni a gödrök felett és használhatja a tűzgolyó pálcát, a faljáró átmehet a falakon; a tolvaj nyitja-zárja az ajtókat és kikerüli a gödröket, a pap meggyógyíthatja a sebesülteket, a goblin menekülés esetén két győzelmi pontot ér, a mechanork pedig képes mindkét irányba forgatni a szobákat.
Mit is jelent ez utóbbi? A megértéséhez meg kell nézni a játékteret, amely nyolc (2*4), véletlenszerűen egymás mellé helyezett szobából áll, melyek mindegyikének megvan a maga párja. A szobában falakat, ajtókat, csapdákat, valamint forgató mechanizmusokat találunk. Ha egy karakter a mechanizmuson áll, akkor képes 90 fokkal elforgatni az adott szobát, vagy annak a párját a mechanizmus irányába. A mechanork ezt fejeli meg azzal, hogy az ellentétes irányba is forgathat (vagyis egy mozdulattal képes arra, amire más karakter csak hárommal). A játék sava-borsát a szobák forgatásával való taktikázás adja: megmenthetjük vele a szorult helyzetben lévő karaktereinket, falak közé zárhatjuk az ellenfelet, lerövidíthetjük a kijárat felé vezető utat, vagy a kijutás határán lévő ellenfelet visszaforgathatjuk a szoba másik oldalára. És minden bizonnyal olyasmit is lehet vele csinálni, amire mi az eddigi játékaink során még nem jöttünk rá ;)
A taktikázás további elemeit a felvehető tárgyak jelentik. A tárgyakat a játék elején mi pakolhatjuk fel az egyes szobákba, de a szobán belül az ellenfél helyezheti el őket (természetesen jó eséllyel egy zsákutcába, vagy egy gödör mögé). Mindegyik tárgynak megvan a maga haszna: az egy töltetes tűzgolyó pálca a troll likvidálásának egyetlen eszköze, a kötelet birtokló karakter átmehet a gödrökön, a sebesség ital egy alkalommal háromszoros mozgáspontot ad egy karakternek, a kard és a páncél a harcértéket növeli, a kincs pedig extra győzelmi pontot ér ha hordozója kiszabadul a labirintusból.
A játékban természetesen harcra is sor kerülhet, mely során szintén győzelmi pontok szerezhetők: minden legyőzött ellenfélért egy ponttal gazdagodhatunk. A harcban a szerencsének semmi szerepe nincsen, a győzelem taktikázáson, memórián és egy kis blöffölésen múlik. Mindkét játékos kap egy készletnyi harci kártyák, melyek értéke 0-5-ig terjed. Minden karakternek van egy harcértéke, melyhez hozzáadódik a kijátszott kártyáé, amelyik összeg nagyobb, az győzött, a másik megsebesült. A felhasznált kártya - a 0 értékű "blöffkártya" kivételével - kikerül a játékból, így a következő küzdelemben lehet számolgatni, hogy a másiknak még milyen lehetőségei vannak. A sérült karakterek nem vehetnek részt a játékban mindaddig, amíg a pap meg nem gyógyítja őket, vagy egy újabb csatában alul nem maradnak. Utóbbi esetben átlényegülnek győzelmi ponttá :)
Az egy körben végrehajtható cselekedetek száma véges, kettő és öt között mozog, szintén kártyákon keresztül határozhatók meg. Az elhasznált kártyák mindaddig kikerülnek a játékból, amíg az összes el nem fogy, akkor kerülnek elő újra, így nagyjából tudjuk, melyik körökben lesz lépéselőnyben, illetve hátrányban ellenfelünk. Egy cselekedet egy karakter mozgását, valamilyen speciális lépést (szoba forgatása, ajtó kezelése, gödör felett átugrás, tárgy vagy karakter képesség használata), valamint a támadást jelenthet.
A győzelmet több módon is el lehet érni, attól függően, hogy az ellenfél mivel próbálkozik. Megesett, hogy a gyors mozgású tolvaj átvitte a fél csapatot a gödrökön, a goblin pedig megszökött a kinccsel (ez a kombináció ugyebár önmagában három pontot ér), volt olyan játék, amikor a mechanork a "hátországból" végigforgatta a karakterekkel zsúfolt szobákat egészen a kijáratig, volt példa arra is, hogy a harcos és a troll páros felszeletelte az ellenfél teljes csapatát, egyszer pedig biztos győztes állást buktam el egy rossz forgatással, ami lehetővé tette Asszonykám varázslójának és sebesség itallal felturbózott faljárójának villámgyors kijutását. Bár az öt szükséges pont elsőre kevésnek tűnik, tekintettel a folyamatosan több frontos taktikázásra és a lehetőségek széles körére, bőven elegendő, simán kitölt fél-háromnegyed órát egy játék. Nem kell megijedni akkor sem, ha az első néhány játék során az embernek nem nagyon van ötlete, miről is szól ez az egész, hamarosan ráérez és egyre vadabbul taktikázni kezd (amivel én rendszeresen megásom a saját síromat ;).
Az alapjáték változatos csatákat tesz lehetővé, ez bővíthető egy 3-4 játékos kiegészítővel, ami megkétszerezi a játéktér méretét és plusz kalandozócsapatokat is bevon a küzdelembe - sejthetően alaposan megkavarva a körülményeket a forgatáson keresztül. A kiegészítők új karaktereket, tárgyakat és tereptárgyakat tartalmaznak, lehetővé téve még inkább testre szabott taktikák kitalálását. A nevükből nagyjából lehet következtetni a tartalmukra: Lovagok és Sárkányok, Tűz és Víz, a Sötétség Erői, az ezekhez készített 3-4 személyes kiegészítő, Zsoldosok, az Erdő Teremtményei, a Jég birodalma, illetve az 1-1 egységet tartalmazó mini kiegészítők, a Lila sárkány és a Minotaurusz. Egyelőre egyikkel sem rendelkezem, majd talán később, ha gyermekünket is megfertőztük a stratégiai játékok szeretetével ^^
This entry was posted
on 2009. április 27., hétfő
at hétfő, április 27, 2009
and is filed under
fantasy,
társasjáték
. You can follow any responses to this entry through the
comments feed
.
Kicsoda?
Miért?
Mert szeretek mesélni az engem érdeklő dolgokról, a messze-menőkig szubjektívan. Elsősorban azoknak, akik ismernek, de személyesen sajnos ritkán találkozunk. Ha nem tartozol közéjük, akkor is szívesen látlak!