Asszonybeszéd  

Posted by Aloha in

Jaj, de nagy bajban vagyok. Jó régen akartam írni Marjane Satrapi Persepolis című képregényéről, de alkotói válságom lustaságom megakadályozott benne. A szerző iráni értelmiségi család sarja, akit felvilágosult szülei külhonba menekítenek az iszlám forradalomi rendszer elől, majd felnőttként visszatér hazájába és végiggszenvedi az identitáskeresés fájdalmait. Mindezt rendkívül egyenes, szókimondó stílusban, fekete-fehér, minimalista paneleken. Mégsem kizárólagosan életrajzi műről van szó, ez csak keret ahhoz, hogy a szerző szemén keresztül bemutassa a nyugat számára Iránt. Nem akarok részletesebben belemenni a dologba, a lényeg az, hogy lenyűgöző alkotásnak tartom és mindenki számára elolvasásra javasolom.

És amiért bajban vagyok. Asszonykám meglepett Satrapi Asszonybeszéd című minikötetével, amely a Persepolis rajzolása közben született, mintegy melléktermékként. Szemben az ismeretterjesztő, komoly témákat boncolgató Persepolis-szal, az Asszonybeszéd könnyed, szórakoztató írás próbál lenni. Nos, számomra nem az.
Pedig a keret adott: családi vacsora utáni teázás a szerző nagymamájánál, amelyen csak a nők vesznek részt és beszélgetnek. Pontosabban pletykálnak. A nők Iránban is nők, a téma a párkapcsolat és a szexualitás. Szó esik házastársi hű(tlen)ségről, menyasszonyvásárlásról, a szüzesség értékéről és fetisizálásáról, a szülők által megszervezett házasságról, homofóbiáról, plasztikai műtétről. Valahol mind ugyanoda vezethető vissza: hagyományokra és az anyagi javak iránt érzett (beteges) imádatra. Értem, hogy a történetek szórakoztatni akarnak, de engem a többségük elkeserített, aztán ahogy haladtam előre, feldühített, sőt, mire a könyv végére értem, kifejezetten taszított.

Nem vagyok benne biztos, hogy sikerült megértenem, mi a bajom az egésszel, valószínűleg az emberi ostobaság és közönségesség, ami úgy tűnik, egyetemleges, vallástól és kulturális háttértől független. Kizárólag az utolsó képsoroknak köszönhető, hogy letettem és nem sarokba vágtam a kötetet, de ezt hadd ne spoilerezzem el. Maradjunk annyiban, hogy Iránban is minden (sikeres) férfi mögött ott áll egy nő.

This entry was posted on 2010. május 18., kedd at kedd, május 18, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 megjegyzés

Megjegyzés küldése